Hybrid-, kaasu- ja sähköautot – vetomassat ja vetäminen

Nykyään yhä useampi uusi auto on tavalla tai toisella hybrid (sähkö-/polttomoottori, tai kaasu/polttomoottori) tai täyssähköauto.

Monin paikoin hybrid- ja sähköautoissa on heikot vetomassat tai ei lainkaan vetomassoja*.

*suurin mahdollinen paino vedettävälle massalle jarruilla/jarruitta

Tämä tulee ottaa huomioon jos autolla on tarve vetää massaa perässä, oli kyseessä sitten asuntovaunun, trailerin tai ihan perus peräkärryn vetämistä.

Monissa tapauksissa auton varustetaso vaikuttaa myös vetomassoihin.

Uusien autojen jälleenmyyjillä on tieto siitä, onko autossa vetomassat vai ei.

Käytettyjen autojen kanssa tässä asiassa on mahdollisuus ”isoon kompastumiseen”, mikäli massojen olemassaoloa ei tarkasta.

Koukkupajalla on rajoitettu mahdollisuus auton vetomassojen tarkastamiseen rekisteritunnuksen perusteella. Vetomassat löytyvät myös auton rekisteriotteesta tai Trafista.

Auton ja kärryn kokonaismassasta kannattaa ottaa huomioon myös mahdollinen ajokorttiluokkien riittävyys, jos yhdistelmä on hyvin painava.

Tekniikan jatkuvasti kehittyessä, tulee myös hybrid- ja sähköautojen vetokyvyt todennäköisesti nousemaan ja ne on nousseet jo huomattavasti hybridiaikojen alusta.

Nykyään jo joissain täyssähköautoissakin on vetomassat.